Om te beginnen nemen we een van de belangrijkste overwegingen bij de keuze voor een nieuwe mountainbike, namelijk het budget dat u kunt uitgeven aan uw nieuwe fiets. Grofweg zijn er 3 prijsgroepen van beginner tot serieuze mountainbiker:
Low-cost
Als u op pad gaat met een beperkt budget dan is het verstandig om bij de keuze voor uw nieuwe fiets goed hoofd- van bijzaken van elkaar te onderscheiden. Erg belangrijk is uiteraard de framemaat van de fiets. Zorg ervoor dat u niet een te grote fiets uitzoekt want hierop verliest u controle omdat de afstand tussen stuur en zadel te groot is. Een iets kleiner frame is eerder aan te raden omdat dit zorgt voor meer controle en wendbaarheid. Echter, op een kleiner frame zit u wel sportiever (u zit wat dieper voorover gebogen) en is daardoor minder comfortabel.
Daarnaast is het slim om te kijken naar de wielmaat van de mountainbike. In deze prijsklasse zijn alle drie de wielmaten te vinden; 26”, 27,5”(650b) en de 29er. Hierbij geldt de regel, hoe groter de wielmaat des te comfortabeler en makkelijker u fietst. Een groter wiel helpt u makkelijker over obstakels en over ruig terrein heen. Maar een groter wiel is wel zwaarder qua gewicht, wat minder wendbaar en kost u meer kracht om op gang te brengen. Kleinere wielen zijn dan weer wendbaarder, lichter en beter geschikt voor de technische fietser. Rijdt u liever op grote wielen maar wilt u de rolweerstand en het gewicht laag houden, maak er dan tubeless wielen van, dit wil zeggen dat u alleen met een buitenband fietst. Wat dit inhoudt, kunt u hieronder in de video zien:
Bent u al even aan het mountainbiken of heeft u een wat ruimer budget, dan kunt u een keuze maken uit het materiaal waarvan het frame van de fiets is gemaakt. Dit kan aluminium of carbon zijn in deze prijsklasse. Aluminium geeft een prima stijfheid en is redelijk licht van gewicht. Carbon bestaat uit een combinatie van koolstofvezel en hars, dit is nog stijver en lichter dan aluminium. Daarnaast is in een frame van carbon de stijfheid beter verdeeld over de plekken waar dit zinvol is. Het frame is bijvoorbeeld stijver rondom de trapas waar veel kracht op gezet wordt tijdens het fietsen.
In deze prijsklasse heeft u naast materiaal tevens keuze uit twee verschillende vering systemen; hardtail of full-suspension. Hardtail mountainbikes zijn alleen voorzien van een verende voorvork terwijl de full-suspension fietsen ook over een achterdemper beschikken. Dit geeft meer comfort en controle, maar vergt ook wat meer onderhoud en brengt wat extra gewicht in de weegschaal. Bovendien geeft een full-suspension fiets meer vertrouwen en staat deze meer toe om wat speelser te fietsen en springen. U kunt zich natuurlijk afvragen of u al deze vering nodig heeft in het Vlaamse natuurlandschap. Wat zeker is, is dat het u meer controle en plezier geeft tijdens het fietsen en een veiliger gevoel.
Hogere klasse
Mountainbikes die qua prijs in deze hogere prijsklasse vallen onderscheiden zich in de details. Zo is er veel aandacht besteed aan het schakelsysteem, het veersysteem en de afmontagegroep op deze fietsen. De afmontagegroep wil zeggen alle onderdelen op de fiets buiten het frame om. Denk daarbij aan de shifters, het crankstel, de derailleurs, de ketting, de wielen en de cassette. Schakelsystemen zijn meestal van Shimano of Sram en bij fietsen van deze kwaliteit zijn Shimano XT en XTR haalbaar. Zo kunt u fietsen met de beste systemen! Deze systemen schakelen enorm snel, precies en lekker licht. Uiteraard zijn ook de wielen ultra licht en hebben de full-suspension fietsen het gewicht van een hardtail met de rijeigenschappen van een full-suspension!